Winkelwagen

0

Winkelwagen is leeg

Ga naar de winkel

Theoretisch kader

Theoretisch kader

De producten van IK + IK zijn gebaseerd op een aantal theorieën: cirkel van invloed, nieuwe autoriteit en geweldloos verzet, positieve psychologie, ontwikkelingspsychologie en de groei-mindset. Elk van deze theorieën biedt unieke benaderingen en strategieën die kunnen worden geïntegreerd in het basisonderwijs. Door deze theorieën in de praktijk te brengen, kunnen leerkrachten een rijke, ondersteunende en effectieve leeromgeving creëren die de algehele ontwikkeling van hun leerlingen bevordert. Het is belangrijk dat deze theorieën niet geïsoleerd worden gebruikt, maar als onderdeel van een alomvattende benadering van onderwijs, waarbij elke leerling wordt gezien als een individu met unieke behoeften en potentieel.

 

Hieronder kun je meer lezen over de theorieën.

 

Cirkel van Invloed - Stephen Covey
Oorsprong
Deze theorie is afkomstig uit Covey's beroemde beok "The 7 Habits of Highly Effective People".
Doel
Het doel van de Cirkel van Invloed is om individuen te helpen onderscheiden tussen aspecten in hun leven waar ze controle over hebben (hun invloed) en aspecten waar ze geen controle over hebben.
Inleiding
De Cirkel van Invloed, geïntroduceerd door Stephen Covey in zijn boek "The 7 Habits of Highly Effective People", is een krachtig concept dat ons helpt onderscheid te maken tussen zaken waarover we controle hebben en zaken die buiten onze invloed liggen. Deze theorie stimuleert een proactieve houding, waarbij de focus ligt op het nemen van verantwoordelijkheid voor onze eigen acties en reacties, in plaats van tijd te verspillen aan zorgen over oncontroleerbare aspecten van het leven. In het onderwijs kan dit kinderen helpen om zich te richten op hun eigen bijdragen en houdingen, waardoor ze meer betrokken en zelfverzekerd worden.
Bijdrage aan ontwikkeling
Deze theorie bevordert zelfbewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel bij leerlingen. Door zich te concentreren op hun Cirkel van Invloed, leren kinderen hun energie te richten op zaken die ze kunnen beïnvloeden, zoals hun inspanning, houding en reacties. Dit versterkt hun gevoel van autonomie en zelfeffectiviteit, wat cruciaal is voor hun persoonlijke en academische groei.
Werkzaamheid
Deze theorie helpt leerlingen om te focussen op hun eigen acties en reacties, en stimuleert proactief gedrag in plaats van reactief.
Mogelijkheden
In de klas kan deze theorie gebruikt worden om leerlingen te leren zich te concentreren op wat ze kunnen veranderen of beïnvloeden, zoals hun inzet, houding, en reacties op uitdagingen.
Uitwerking:
  • Toepassing: Leerlingen worden aangemoedigd om te focussen op zaken waar ze invloed op hebben, zoals hun eigen gedrag, houding en reacties op situaties.
  • Ontwikkelingsvoordelen: Dit bevordert zelfstandig denken en handelen. Kinderen leren dat ze keuzes hebben in hoe ze reageren op verschillende situaties, wat bijdraagt aan hun gevoel van zelfbeheersing en zelfvertrouwen.
  • Praktische voorbeelden: Activiteiten zoals reflectiedagboeken, rollenspelen, en groepsdiscussies kunnen worden gebruikt om de concepten van de Cirkel van Invloed te versterken.
 
Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet - Haim Omer
Oorsprong
Ontwikkeld door Haim Omer, de benadering is gebaseerd op principes van geweldloos verzet.
Doel
Deze benadering is gericht op het opbouwen van een autoriteit, gebaseerd op aanwezigheid, zelfbeheersing, en geweldloze principes.
Inleiding
Ontwikkeld door Haim Omer, vertegenwoordigt Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet een benadering van opvoeding en onderwijs die gebaseerd is op de principes van aanwezigheid, zelfbeheersing en geweldloze communicatie. In plaats van autoriteit uit te oefenen via macht en controle, richt deze benadering zich op het opbouwen van sterke relaties, respect en samenwerking. Het is bijzonder effectief in het aanpakken van uitdagend gedrag en het creëren van een positieve, ondersteunende schoolomgeving.
Bijdrage aan ontwikkeling
Deze benadering draagt bij aan de ontwikkeling van leerlingen door het creëren van een veilige en respectvolle leeromgeving. Het leert kinderen over de kracht van geweldloze communicatie en respect voor autoriteit, terwijl het ook zelfbeheersing en emotionele intelligentie bevordert. Dit helpt bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het opbouwen van positieve relaties.
Werkzaamheid
Het bevordert een respectvolle, maar vastberaden aanpak van discipline, waarbij conflicten worden aangepakt zonder machtsstrijd of agressie.
Mogelijkheden
Leerkrachten kunnen deze methode gebruiken voor klasmanagement en het opbouwen van een positieve, respectvolle leeromgeving.
Uitwerking:
  • Toepassing: De nadruk ligt op het bouwen van relaties gebaseerd op wederzijds respect en samenwerking, in plaats van dwang.
  • Ontwikkelingsvoordelen: Het bevordert sociale vaardigheden zoals empathie, respect voor anderen en effectieve communicatie. Het helpt ook bij het ontwikkelen van conflictresolutievaardigheden.
  • Praktische voorbeelden: Rollenspel om conflictoplossing te oefenen, klasdiscussies over respect en samenwerking, en projecten waarbij leerlingen samenwerken om gezamenlijke doelen te bereiken.
 
Positieve Psychologie – Martin Seligman
Oorsprong
Geïntroduceerd door Martin Seligman, deze stroming focust op wat het leven de moeite waard maakt.
Doel
Het doel is om welzijn en geluk te bevorderen door de nadruk te leggen op positieve ervaringen, karaktersterktes en constructieve instituties.
Inleiding
De Positieve Psychologie, een stroming geïntroduceerd door Martin Seligman, verschuift de focus van psychologie van het pathologische naar het bevorderen van welzijn en geluk. Deze benadering benadrukt het belang van het erkennen en cultiveren van positieve emoties, karaktersterktes en optimisme. In het onderwijs kan deze aanpak worden gebruikt om een positief schoolklimaat te creëren, het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken en hun sociale en emotionele
vaardigheden te ontwikkelen.
Bijdrage aan ontwikkeling
De positieve psychologie helpt leerlingen om hun sterke punten en capaciteiten te identificeren en te benutten. Door te focussen op positieve ervaringen en karaktersterktes, ontwikkelen kinderen een groter zelfbewustzijn en een positiever zelfbeeld. Dit versterkt hun veerkracht, optimisme en het vermogen om uitdagingen het hoofd te bieden.
Werkzaamheid
Het helpt kinderen om hun sterke punten te identificeren en te gebruiken, en positieve relaties op te bouwen.
Mogelijkheden
Kan worden gebruikt om een positief schoolklimaat te bevorderen en het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken.
Uitwerking:
  • Toepassing: De nadruk ligt op het identificeren en benutten van individuele sterke punten van leerlingen en het bevorderen van positieve relaties.
  • Ontwikkelingsvoordelen: Het versterkt het zelfvertrouwen en het welzijn van leerlingen, en bevordert een positieve kijk op het leven en leren.
  • Praktische voorbeelden: Activiteiten zoals 'sterke punten-vinden', dankbaarheidsdagboeken en projecten waarbij leerlingen worden aangemoedigd om hun unieke talenten te gebruiken.
 
Ontwikkelingspsychologie
Oorsprong
Een breed veld dat de ontwikkeling van mensen over hun hele levensduur bestudeert. De term "ontwikkelingspsychologie" kan niet worden toegeschreven aan één enkele grondlegger. Dit veld heeft zich ontwikkeld door bijdragen van vele psychologen over verschillende perioden.
Doel
Begrijpen hoe en waarom mensen veranderen gedurende hun leven.
Inleiding
Ontwikkelingspsychologie is het studiegebied dat zich richt op hoe en waarom mensen veranderen gedurende hun leven. Deze theorie biedt inzichten in de verschillende stadia van cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen. Door deze inzichten kunnen leerkrachten hun lesmethoden en interacties met leerlingen aanpassen aan de specifieke behoeften en capaciteiten van verschillende leeftijdsgroepen. Het helpt leerkrachten ook om de individuele verschillen tussen leerlingen te begrijpen en te waarderen en om een meer gepersonaliseerde en effectieve leerervaring te bieden.
Bijdrage aan ontwikkeling
Door inzicht te geven in de verschillende ontwikkelingsfasen, helpt de ontwikkelingspsychologie leerkrachten om de unieke behoeften van elke leerling te begrijpen en daarop in te spelen. Dit zorgt voor een meer gepersonaliseerde benadering van onderwijs, wat essentieel is voor de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen.
Werkzaamheid
Biedt inzichten in de cognitieve, emotionele, en sociale ontwikkeling van kinderen.
Mogelijkheden
Leerkrachten kunnen deze theorie gebruiken om leermethoden en benaderingen aan te passen aan de ontwikkelingsfase van hun leerlingen.
Uitwerking:
  • Toepassing: Leerkrachten passen lesmethoden en -benaderingen aan die passen bij de ontwikkelingsfase van hun leerlingen.
  • Ontwikkelingsvoordelen: Dit zorgt voor onderwijs dat is afgestemd op de cognitieve, emotionele en sociale behoeften van de leerlingen, wat hun algehele ontwikkeling ondersteunt.
  • Praktische voorbeelden: Gebruik maken van leeftijdsgebonden leeractiviteiten, speelse benaderingen voor jongere leerlingen en meer geavanceerde, zelfontdekkingsgerichte methoden voor oudere leerlingen. Aandacht voor de emotionele en sociale ontwikkeling door middel van groepswerk, empathie-oefeningen, en leeftijdsgebonden probleemoplossende taken.
 
Groei Mindset – Carol Dweck
Oorsprong
Ontwikkeld door Carol Dweck, deze theorie onderscheidt een 'fixed mindset' van een 'growth mindset'.
Doel
Het aanmoedigen van een mentaliteit waarbij uitdagingen worden gezien als kansen om te leren en te groeien, in plaats van als onoverkomelijke hindernissen.
Inleiding
Carol Dweck's theorie van de 'growth mindset' onderscheidt twee soorten mindset: een 'fixed mindset' en een 'growth mindset'. Een 'fixed mindset' houdt in dat mensen geloven dat hun kwaliteiten vaststaan en niet te veranderen zijn, terwijl een 'growth mindset' gebaseerd is op het geloof dat basisvaardigheden en intelligentie kunnen worden ontwikkeld door inspanning en doorzettingsvermogen. Deze mindset stimuleert leerlingen om uitdagingen aan te gaan, te leren van fouten en hun potentieel te verkennen. Het integreren van deze mindset in het onderwijs bevordert een cultuur van leren en groei, waarbij succes wordt gezien als het resultaat van hard werken en doorzettingsvermogen.
Bijdrage aan ontwikkeling
De growth mindset benadrukt dat vaardigheden en intelligentie kunnen worden ontwikkeld door inspanning en doorzettingsvermogen. Dit bevordert een cultuur van leren en groei bij leerlingen, waar fouten worden gezien als leermogelijkheden. Deze mindset helpt kinderen om veerkracht te ontwikkelen, hun potentieel te verkennen en bevordert een levenslange liefde voor leren. Het stimuleert leerlingen om uitdagingen aan te gaan, niet bang te zijn voor falen en te geloven in hun vermogen om te groeien. Dit is cruciaal voor hun academische prestaties en algemene welzijn.
Werkzaamheid
De growth mindset benadrukt dat vaardigheden en intelligentie kunnen worden ontwikkeld door inzet en doorzettingsvermogen.
Mogelijkheden
Deze aanpak kan in het onderwijs worden gebruikt om leerlingen aan te moedigen hun potentieel te verkennen, uitdagingen aan te gaan en hun leervaardigheden te verbeteren.
Uitwerking:
  • Toepassing: Leerlingen aanmoedigen om te geloven dat hun vaardigheden en intelligentie kunnen worden ontwikkeld door inspanning en doorzettingsvermogen.
  • Ontwikkelingsvoordelen: Dit bevordert doorzettingsvermogen, veerkracht en een levenslange liefde voor leren. Leerlingen worden aangemoedigd om uitdagingen aan te gaan en te leren van fouten.
  • Praktische voorbeelden: Leerkrachten kunnen activiteiten creëren die leerlingen uitdagen en waarbij fouten worden gezien als een onderdeel van het leerproces. Positieve feedback gericht op inspanning en strategieën (in plaats van op natuurlijke intelligentie) en het delen van verhalen over bekende personen die succes hebben bereikt door hard te werken en niet op te geven.